Köpvillkor

Allmänt

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.designlite.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.

Information om Företaget:
Webbutiken www.designlite.se ägs av:
Designlite A/S
Jeppe Schous Gade 9
DK-7500 Holstebro

VAT: SE502077200901
ORG: 24210081

Kontaktuppgifter kundtjänst:
E-mail: kundservice@designlite.se
Telefon: 040 6450 075

Beställning

En beställning görs enkelt och säkert på www.designlite.se och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, alltså när du klickat på ”Genomför betalning”. Härmed blir du också ansvarig för att betala din beställning.
Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning med viktigt information som ska sparas.

Ändra i beställningen
Du kan ändra i din beställning genom att kontakta kundservice på telefon 040 6450 075. Observera att ändringar endast kan genomföras innan din beställning behandlats.

Annullera beställning
Önskar du att avbeställa eller makulera en beställning skal du använda länken du fick tillsammans med bekräftelse på din beställning.

Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.
Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, se avsnitt 5. Betalning och 6. Leverans.
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Betalning


Klarna Fakturabetalning
Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut din
kortinformation.
Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas
från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer
för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din
folkbokföringsadress.

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas
regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas
ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.

Alla betalningar som genomförs i Klarna Checkout görs direkt till Klarna AB. Klarna AB övertar därmed det juridiska ansvaret från Designlite.se gällande kunders betalningar; kortbetalningar, fakturor, delbetalningar och återbetalningar. Alla frågor kring dina betalningar sköts av Klarnas Kundtjänst.

På Klarna 'Mitt Klarna' hittar du all information om dina köp, fakturor etc - besök Klarna.com

Kortbetalning
Hos Designlite kan du betala med betal- och kreditkort. Kortbetalningar görs säkert med
SSL-kryptering och uppfyller alla PCI DSS krav på säkra kortbetalningar. Du debiteras när
din beställning skickas från vårt lager.
Vi tar emot följande kort:

- VISA
- VISA Electron
- MasterCard
- JCB

Leverans

Din beställning levereras med DB Schenker eller PostNord till leveransadresse eller närmsta utlämningsställe.

Transport och tracking av paket
Designlite skickar alla beställningar med DB Schenker eller PostNord, och därför
kommer trackingnummer och -information gå till DB Schenker eller PostNord hemsida. Trackingen visar alla
händelser och skanningar av paketet, men detta trackingnummer kan inte användas för att
få paket utlevererat hos ombud eller vid eventuell kontakt med kundservice.
När din beställning finns att hämta ut hos ombudet mottar du en avisering per
SMS, e-mail eller brev med en kod du ska ta med när du hämtar ut ditt
paket.

Leveranstid
Vår normala leveranstid är 2-4 dagar efter din order har skickats.
Beställningar skickas som regel nästkommande vardag. Ifall ansändandet av paketet
avviker från detta avsevärt, kommer du att bli kontaktad via telefon eller e-mail.
Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar dock senast efter 30 dagar efter
beställningen är gjord. Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag.

Fraktkostnad
En fraktavgift på 79 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar under 999 SEK. På beställningar över 999 SEK är frakten gratis.

Pallförsändelser
Några varor ska levereras på ½-pallar på grund av känslighet och skrymmande storlek på varorna. Pallförsändelser kan inte levereras till utlämningsställe utan endast levereras till hem- eller företagsadress.
Försändelsen måste kvitteras vid mottagningen. Vi transporterar kantleverans för pallförsändelser och här blir du ombedd att se till att transportören enkelt kan komma fram till leveranspunkten. Kantleveranser måste kunna placeras på fasta ytor och kan därmed inte avlämnas på gräs eller grus, eftersom detta kan äventyra produktens skick.

Ej mottagen vara
Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på kundservice@designlite.se eller per telefon 040 6450 075. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har hänt ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

Leveransförsening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Designlites kontroll kan inte Designlite anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Transportskada- och risk
Designlite ansvarar för din beställning tills du fysiskt ha mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på kundservice@designlite.se eller per telefon 040 6450 075.
Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.

Ångerrätt och returer


Ångerrätt
Du har som privatkund alltid 100 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik.

Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 100 dagar efter att du mottagit din beställning. skal meddela oss inom 100 dagar efter mottagandet att du vill ångra ditt köp. Detta måste göras via länken du fick vid beställningen.

(lag 2005:59, Lagen om distanshandel och avtal utanför affärslokal.)

Sådan returnerar du varan
Returnera vara:
• Din order ska returneras till oss utan onödigt dröjsmål och senast 100 dagar efter att du fått din beställning från oss. Du bär de direkta kostnaderna i samband med returnering av din order.
• Du bär risikon för varan från leveransen av varan, och vid retur är du ansvarig för att föremålet är ordentligt packat in.
Returadressen är följande:

Designlite
Odinsvej 6 - Port 32-35
DK-6950 Ringkøbing


Returer görs på köparens egen bekostnad. Designlite rekommenderar att varan returneras via Postnord / GLS, och att artikeln skickas som paketpost. På detta sätt är det möjligt att spåra paketet i Postnords / GLS: s system och det tar bort all tvekan om varan har överlämnats till Designlite. Dessutom har kunden möjlighet att begära paketet om leverans inte har skett.

Du kan använda länken du fick från oss för returnering. Följ instruktionerna här.

Varor som returneras på efterbetalning eller skickas utan porto kommer att vägras mottagande av Designlite.

På grund av sin art kan vissa varor inte returneras med vanlig post. Detta gäller större / tunga lampor. För att få en precis kostnad för att returnera dessa artiklar  - kontakta Designlite


Byte
Vi har dessvärre inte bytesrätt. Om du önskar att byta din produkt, ber vi dig att skicka tillbaka produkten för återbetalning för att sen göra en ny beställning på www.designlite.se.

Returkostnad
Du står som kund själv för att betala returfrakten på samma sätt som du ansvarar för att produkten kommer fram till Designlite i gott skick. Du måste därför emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage.

Större beställningar med många produkter kan i vissa fall inte returneras med vanlig post p.g.a. paketets ovanliga mått eller vikt. Vi rekommenderar att du alltid kontaktar Designlite innan du returnerar en sådan order, för att få information om fraktlösningar och en uppskattad kostnad för returfrakten.

Returadress:
Designlite A/S
Odinsvej 6 - Port 32-35
DK-6950 Ringkøbing

Värdeminskningsavdrag
Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan Designlite göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.

Alla ev. produktbroschyrer, märkeslappar och klistermärken ska vara kvar på produkten och emballaget ska vara i gott skick.

Återbetalning
Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller att du framlagt bevis på att produkten har skickats till oss. Oftast återbetalar vi beloppet inom 2 dagar efter att vi mottagit och registrerat din retur.

Återbetalningen sker endast för produkternas värde och inte för eventuella avgifter för t.ex. frakt eller faktura. Återbetalning sker alltid till samma betalningssätt som användes vid beställning.
Bifogad fil: Ångerblankett (118 kB)

Reklamation

Reklamationsrätt
Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Designlite eller som på annat sätt uppvisar fel.
Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.

Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.

Så reklamerar du en produkt
Reklamationen skapas via länken som du fick tillsammans med bekräftelse på din beställning. Här hittar du också hänvisningar till hur du ska gå tillväga. När reklamationen är registrerad i vårt system blir dit ärende behandlat av en våra medarbetare i kundservice. Du hör ifrån oss om den vidare behandling av dit ärende. Returnera inte varor innan du har fått ett tillkännagivande om detta, från oss. Om vi godkänner reklamationen skickar vi dig en returnerings etikett kostnadsfritt.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden
E-mail: kundservice@designlite.se
Telefon: 040 6450 075

Förbehåll

Designlite tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i Designlite som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.

Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.designlite.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.designlite.se företräde.

Köpgaranti

Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något går snett. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.

Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom en timme efter ditt köp. Att bli medlem kostar inget och tar mindre än tre minuter! Bli medlem gratis på PriceRunner

Med PriceRunner Köpgaranti får du ersättning för defekt vara, om leverans av varan uteblir, om en enskild vara saknas vid leverans eller om varan är felaktig. För att Köpgarantin ska gälla så behöver beställningen vara adresserad till den adress du är skriven på.

PriceRunner Köpgaranti ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader lämnas ingen ersättning.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta användarvillkor och regler samt lista på undtantagna kategorier.

Ja tack, ta mig till PriceRunner för registrering av Köpgaranti upp till 50.000 kronor!

Force Majeure

Designlite har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför Designlites kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning.

Personuppgifter och sekretess

Vissa personuppgifter och handlingar på www.designlite.se kommer lagras och hanteras av Designlite i enighet med personuppgiftslagen. Dessa uppgifter kräver Designlite för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden.

Personuppgiftsansvarig:
Designlite A/S
Jeppe Schous Gade 9
7500 Holstebro
Danmark

Kunduppgifter som lagras:
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till en tredje part för att kunna fullgöra avtalet då: Vår avtalspartner inom betalningstjänster kräver vissa uppgifter för att kunna genomföra din betalning- Vår transportpartner kräver vissa uppgifter för att kunna leverera din beställning

Registerutdrag
Alla kunder som ingått ett avtal med Designlite som privatperson kan en gång per år begära att få ett kostnadsfritt registerutdrag på den information vi har sparade om kunden. För att få detta ska du skicka in en undertecknad begäran till adressen ovan under ”Personuppgiftsansvarig”. Om vi skulle ha information sparad om dig som är felaktig, ofullständiga eller missvisande ändrar och uppdaterar vi dessa.

Radering av kunduppgifter
Kunder kan skicka in en skriftlig och undertecknad begäran att få sin information som är lagrad hos Designlite, raderad. Vi kan dock inte radera sådan information som enligt lag krävs att vi har lagrad i redovisnings- och bokföringssyften.

Privatlivspolitik

Hos Designlite samlar vi in och använder en rad olika personupplysningar om dig i förbindelse med ditt köp hos oss.

Nedan hittar du vår Privatlivspolitik som du kan läsa om du gärna vill veta mer om varför, och hur vi på ett säkert sätt behandlar dina personupplysningar.

Här hittar du hur vi på Designlite förhåller oss till personuppgiftslagen från. 25 maj 2018.

Läs vårt Privatlivspolitik her


Cookies

Samtlig information som publiceras på Designlite är i uteslutande informativt syfte för att besökare ska kunna använda sig av hemsidan. När en användare besöker en hemsida sparas filer ner på besökaren dator, så kallade cookies. På Designlite används följande cookiefiler:

-Session cookies som endast sparas temporärt på besökarens dator för hemsidan ska kunna användas utan problem. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.

-Persistent cookies: dessa cookies sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.

-Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Du väljer att tacka ja till detta genom att fortsätta använda hemsidan när du gått in på den och meddelandet visat sig.

-Drifts- och optimeringscookies: Dessa används för driften av webbplatsen. Det kan t.ex. vara för att få statistik på antalet besökande eller annan information till analys. De används också i samband med frågeformulär. Dessa cookies kan samla in uppgifter som kan tillskrivas användaren.

-Marketing cookies: Dessa cookies används till anonym tracking på hemsidor och för att bygga upp profiler som visar vilka sökningar varje användare har gjort och vilka sidor de besökt. Dessa cookies kan lagra data som identifierar användaren eller innehåller specifik information om användaren.

-Facebook cookies: Dessa används till att visa en "gilla" knapp och information om vilka av dina Facebook-vänner som gillar sidan. Facebook ger vidare tillgång till ett verktyg för statistik, kallat Facebook Insights, som visar information kring användning av Facebook.

Facebook advanced matching
Genom att acceptera användningen av marketing cookies samtycker du till användningen av Facebook Advanced Matching, vilket förbättrar vår Facebook Ads-attribution och konverteringsspårning. Vi samlar in och delar krypterad information med Facebook (Meta) baserat på ditt namn, telefon, e-post och adress. Denna information används sedan av Facebook för att identifiera din profil och sedan skapa målgrupper med liknande personer. Du kan när som helst välja bort marketing cookies via vår cookiepolicy.

Google Ads Enhanced ecommerce
Genom att acceptera användningen av marketing cookies  samtycker du till användningen av Google Ads utökade konverteringar, vilket förbättrar vår Google Ads-attribution och konverteringsspårning. Vi samlar in och delar krypterad information med Google (Alphabet Inc.) baserat på ditt namn, telefon, e-postadress och adress. Denna information används sedan av Google för att identifiera din Google-profil och spåra ditt köp. Du kan när som helst välja bort marketing cookies via vår cookiepolicy. Dessutom kan Google-användare kontrollera vilka annonser de ser på Googles tjänster, inklusive kund matchnings annonser, under Googles annonsinställningar.

Övrigt

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Samtliga material som publiceras på Designlite, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.

Färgåtergivning på produktbilder
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars kvalitet och inställningar.

Det är möjligt att klaga över ditt köp…
Om du vill utnyttja denna rättighet, vänligen kontakta kundtjänstchef John Spaulding eller e-handelschef Jørgen Bækgaard på Designlite.

Om det inte är möjligt att hitta en gemensam lösning på ditt klagomål har du också möjlighet att skicka ditt klagomål till Nævneneshuset.

Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
neavneneshus.dk

Om du inte är bosatt i Danmark utan i ett annat EU-land kan ditt klagomål riktas till EU-kommissionens online-klagomålsportal: http://ec.europa.eu/odr